Korrosionsrisiko ved sejlbådsdrev af aluminium
monteret med foldepropel af bronze
En foldepropeller eller en fast propeller
af bronze, der ikke er effektivt elektrisk isoleret fra et sejlbådsdrev af
aluminium, kan være en veritabel korrosionsbombe at sejle rundt med.
En stor del af de foldepropellere, der
anvendes i dag, er fremstillet af bronze, som sammenlignet med aluminium -
galvanisk set - er et væsentligt ædlere metal. Når to galvanisk meget
forskellige materialer skal arbejde sammen, som tilfældet bl.a. er ved
sejlbådsdrev, hvor konsollen består af støbt aluminium og foldepropelleren af
bronze, kan en metallisk kontakt give anledning til en kraftig galvanisk
korrosion.
Den galvaniske korrosionen
kan til dels modvirkes af den zinkanode, som normalt
sidder boltet på drevet. Zinkanoden er nødvendig for
at give en katodisk beskyttelse af aluminium i saltvand, da aluminium ikke kan
klare sig uden, oplyser civilingeniør Piet Jansen, FORCE Instituttets Division
for Materialer og Vedligehold.
Voldsomme tæringer på kort tid
Denne zinkanode er
sjældent tilstrækkelig til under alle forhold at kunne beskytte også en
bronzepropeller, hvis der forekommer elektrisk/metallisk forbindelse mellem
propelleren og aluminiumhuset. Der er desværre set
alvorlige tilfælde, hvor der er opstået dybe tæringer i aluminiumhuset
i løbet af en enkelt sæson, siger Piet Jansen videre.
Vi har i adskillige tilfælde konstateret, at
den elektriske/metalliske kontakt er sket ved en kontakt imellem propellernavet og akselbøsningen i navet. Zinkanoden kan, medens den er ny, klare
opgaven at beskytte både hus og foldepropeller. Hvis der imidlertid sker
"noget" med effektiviteten af denne zinkanode,
vil bronzepropelleren "æde" aluminiumhuset,
jævnfør aluminiums lavere status i den galvaniske spændingsrække.
Konsekvensen kan let blive, at aluminiumhuset skal udskiftes. Det er ofte en reparation
til 10.000-20.000 kroner, siger Piet Jansen, der i øvrigt selv er ivrig sejler.
En zinkanode kan
passivere, dvs. at den bliver inaktiv. Den kan også gå løs. Da det er
vanskeligt at spænde noget effektivt fast på zink og samtidig opnå en effektiv
elektrisk forbindelse, bør en anode altid være forsynet med en indstøbt
ankerplade af jern, så det er muligt at foretage en sikker tilspænding
af monteringsskruerne. Vi har desværre observeret, at en sådan ankerplade ofte
mangler - også selv om zinkanoden var leveret som
original reservedel, siger Piet Jansen.
Man er simpelthen nødt til selv at
kontrollere, at man har en propeller, hvor der ikke er elektrisk/metallisk
forbindelse fra bronzepropelleren til aluminiumhuset.
Det gøres med et elektrisk multimeter, der i dag er et
relativt billigt måleinstrument. Kan der ikke konstateres en høj elektrisk
modstand, er der grund til alarm.
Der må simpelthen ikke være mulighed for
strømgennemgang. Det vil være en veritabel "korrosionsbombe", man i
så fald risikerer at sejle rundt med, siger Piet Jansen med eftertryk.
Vi har på FORCE Instituttet haft en del
henvendelser fra bådejere med problemer af den nævnte art med kraftige tæringer
på bådens propellerhus.
Udover bronzepropellere findes der
kunststofpropellere og propellere af støbejern, der er plastbelagt. Disse typer
er ikke lige så kritiske som en bronzepropeller.
Endelig skal det understreges, at der ikke
må være nogen som helst forbindelse mellem f.eks. en støbejernskøl
på den ene side og motor og propellerhus på den anden. Dette bør man også
kontrollere grundigt, slutter Piet Jansen, der til brug for sejlerne har
udarbejdet en kort vejledning i, hvorledes man kontrollerer sit sejlbådsdrev.
Vejledningen
fås direkte ved at trykke her.
Yderligere
oplysninger kan også fås hos Piet Jansen på tlf. 43 26 72 62 eller 46 75 78 33
Send
eventuelt dine kommentarer og spørgsmål til:
Mailto:
piet@korrosion.dk